Lintel·lectual anglès Kenneth Tynan va proclamar la ciutat de València «capital mundial de lantiturisme». La solemne declaració fou inclosa en un article hilarant publicat el 1970 en la prestigiosa revista literària The New Yorker, on Tynan exercia de crític teatral. El mateix Tynan es va autoinvestir fundador de la confraria dels antituristes, la meca dels quals havia de ser, naturalment, València.
Amic de Marlene Dietrich, Roman Polanski, Ernest Hemingway o Vivien Leigh, langlès va visitar València reiteradament des del 1951 fins a la seua mort el 1980. Fruit daquest profund coneixement de la ciutat, va nàixer larticle del Yorker, titulat The judicious observer will be disgusted (Lobservador assenyat pegarà a fugir).
En un moment en què els excessos del turisme de masses encenen el debat públic, lAustrohongaresa ofereix la traducció del text de Tynan, que ja prefigurava levolució del fenomen, amb la devastació paisatgística o el control del negoci per part doperadors multinacionals.